نخستین جلسۀ شورای راهبری طرح پژوهشی «توسعۀ فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر مدل‌سازی حوضه‌های رسوبی»

نخستین جلسۀ شورای راهبری طرح پژوهشی «توسعۀ فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر مدل‌سازی حوضه‌های رسوبی» با حضور رئیس دانشگاه و اعضای کمیتۀ تخصصی و کمیتۀ راهبری، دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ در تالار شهید شهریاری حوزۀ ریاست برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این جلسه دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر احمدخان بیگی نماینده معاونت مهندسی، پژوهشی و فناوری، دکتر هندی مدیر اکتشاف، مهندس طالقانی سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری، مهندس رئیسی و دکتر معلمی نمایندگان محترم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، دکتر شکری معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و دکتر آدابی نماینده دانشگاه و مجری طرح حضور داشتند.

دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی ضمن خوشامدگویی، با تأکید بر لزوم تعامل مؤثر دانشگاه‌ها و بخش صنعت کشور، گفت: برگزاری این جلسه نشان از پیشگامی وزارت نفت در گسترش و تعمیق ارتباط با دانشگاه‌های کشور دارد و شاهد هستیم که باتدبیر مدیران وزارت نفت حرکت کم‌نظیری در کشور ایجادشده و این وزاتخانه در پی این است که به‌صورت هدفمند و درازمدت از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور، در بخش‌های اکتشاف استفاده نماید.

رئیس دانشگاه، مشارکت و همکاری مشترک بین دانشگاه و وزارت نفت را بسیار مؤثر خواند و اظهار داشت: این همکاری برکات بسیاری برای کشور در پی خواهد داشت، از یک‌سو با تعامل بین اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران در رشته‌های مختلف علمی، کارگروهی شکل خواهد گرفت و از سوی دیگر برخورداری از توان و دانش محققان داخلی، دستاورد بسیار مهمی برای کشور خواهد بود.

دکتر صدوق، با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های سطح یک کشور، با برخورداری از رشته‌های متنوع علمی و اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان نخبه آمادگی این را دارد که با همکاری با بخش صنعت نفت، گام‌های سازنده‌ای در جهت توسعه پایدار در کشور بردارد.

دکتر آدابی نماینده دانشگاه در کمیته راهبری نیز در سخنانی با اشاره به پیشینه طرح گفت: وزارت نفت قراردادهای پژوهشی در حوزه اکتشاف میدان‌های نفتی کشور با ۵ دانشگاه منعقد نموده است؛ این دانشگاه‌ها به مدت ۱۰ سال در زمینۀ توسعه فناوری‌های مرتبط در حوزه اکتشافات نفت با وزارت نفت همکاری خواهند داشت.

دکتر آدابی، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق توسعه توانمندی‌های فناورانه صنعت نفت، توسعه و تقویت روابط بین دانشگاه و صنعت نفت را ازجمله مهم‌ترین اهداف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برای تعریف طرح‌های ۵گانه با دانشگاه‌های کشور عنوان کرد.

وی، با معرفی طرح «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر مدل‌سازی حوضه‌های رسوبی» گفت: هدف اصلی این طرح، دستیابی دانشگاه شهید بهشتی به توانمندی‌های فناورانه در حوزه ژئوشیمیایی اکتشافی است به‌گونه‌ای که در تمامی عملیات اکتشافی بعدی، مرجع ارائه خدمات ژئوشیمیایی اکتشافی برای مدل‌سازی حوضه‌های رسوب این دانشگاه باشد.

دکتر آدابی به ویژگی‌های مهم این طرح اشاره کرد و گفت: محوریت دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان قطب مطالعات ژئوشیمی اکتشافی در کشور، توجه به همکاری‌های بین دانشگاهی و شبکه‌سازی علمی و تأسیس مرکز پژوهش‌های ژئوشیمیایی با تأکید بر مدل‌سازی سیستم‌های نفتی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح است.

در ادامه جلسه، گزارشی از روند اجرای طرح، توسط دکتر نیلفروشان مجری فاز ۱ طرح پژوهشی «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر مدل‌سازی حوضه‌های رسوبی» ارائه شد.

دکتر هندی مدیر اکتشاف، در سخنانی با اشاره به ویژگی های قراردادهای پژوهشی وزارت نفت با دانشگاه ها گفت: در  این قراردادهای ۵گانه بر تجاری سازی، شبکه سازی و مدیریت فناوری و شبکه نوآوری تاکید شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، با تحلیل گزارش فاز اول طرح پژوهشی گفت: دانشگاه شهید بهشتی در بخش مدیریت فناوری و تخصصی و فنی موفق عمل کرده است همچنین در روش شناسی، همه جوانب دیده شده است و شبکه همکاران این طرح باید با جدیت شکل بگیرد.

لازم به ذکر است در فاز ۲ طرح «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر مدل‌سازی حوضه‌های رسوبی»، دانشکده‌های علوم ریاضی و مهندسی شیمی و علوم نفت با دانشکده علوم زمین در انجام این پروژه همکاری خواهند  داشت.